Web Analytics

Declarația 112 actualizată: Modificări importante din august 2025

Publicat pe:
Articolul precedent

Abonează-te la Newsletter!

Dacă vrei să fii primul care află noutăți.

Începând cu veniturile aferente lunii august 2025, angajatorii și alți plătitori de venituri trebuie să folosească noul model al Declarației 112, publicat prin Ordinul nr. 2.066/2025 în Monitorul Oficial din 28 august 2025. Prima depunere a acestuia se face până la 25 septembrie 2025.

De ce s-a modificat Declarația 112?

Schimbările au fost necesare pentru a pune în aplicare prevederile Legii nr. 141/2025, care:

  • extinde lista persoanelor obligate la plata CASS
  • modifică regulile concediilor medicale pentru boli obișnuite
  • actualizează modul de raportare a indemnizațiilor de sănătate

Venituri pentru care se datorează CASS începând cu august 2025

În urma modificărilor legislative, baza de aplicare a contribuției la sănătate (CASS) s-a extins. Astfel, începând cu veniturile aferente lunii august 2025, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se aplică pentru mai multe categorii de venituri, conform art. 155 alin. (1) lit. a²), j)-m) și art. 169 alin. (1) din Codul fiscal. Printre acestea se regăsesc:

  • Pensiile, pentru partea care depășește plafonul lunar de 3.000 lei (art. 155 alin. (1) lit. a²) din Codul fiscal)
  • Indemnizațiile de șomaj (art. 155 alin. (1) lit. j)  din Codul fiscal)
  • Indemnizații lunare acordate conform Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției (art. 50 alin. (1)) și OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor (art. 2 alin. (1) și art. 31 alin. (2))
  • Ajutorul de incluziune și sprijinul pentru familia cu copii, prevăzute de Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune (art. 155 alin. (1) lit. l)  din Codul fiscal)
  • Drepturi bănești speciale, acordate persoanelor persecutate politic, veteranilor de război, magistraților înlăturați din justiție sau participanților la revolte anticomuniste și Revoluția din 1989, prevăzute în art. 153 alin. (1) lit. f^9 din Codul fiscal

În toate aceste situații, plătitorii de venituri sunt cei care trebuie să calculeze, să rețină și să declare contribuția prin formularul D112, urmând să o vireze lunar la buget.

Pentru situațiile ce privesc coasigurații, declarația utilizată rămâne D212.

Noutăți la concediile medicale

Legea 141/2025 a modificat cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă în caz de boală obișnuită.

Astfel, în Declarația 112 din august 2025 s-au introdus câmpuri suplimentare pentru raportarea distinctă a acestor indemnizații, în secțiunile C.2 și E.2 ale Anexei angajator.

Poți citi mai multe detalii despre aceste schimbări aici: Concedii medicale: Cum a schimbat Legea 141/2025 regulile de acordare și plată.

Principalele modificări tehnice aduse Declarației 112

Conform Ordinului nr. 2.066/2025, noul model al formularului 112 din august 2025 aduce mai multe ajustări tehnice importante:

  1. Nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”
    • au fost introduse noi categorii de asigurați (valorile 3.1-3.6)
    • au fost incluși beneficiarii de ajutor de incluziune și de sprijin pentru familia cu copii
    • au fost actualizate mențiunile referitoare la obligația de plată a CASS pentru tipurile de asigurat corespunzătoare valorilor 2, 5, 6 și 35
  1. Nomenclatorul „Creanțe fiscale” s-a extins cu pozițiile 25-30, pentru declararea noilor obligații privind CASS, aferente categoriilor de contribuabili introduse recent
  1. Indemnizații de sănătate
    • au fost adăugate informații suplimentare legate de indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă, reglementate de art. 17 din OUG nr. 158/2005
  1. Instrucțiuni de completare actualizate: se regăsesc în Anexa nr. 6 a Ordinului nr. 2.066/2025 publicat în Monitorul Oficial, la data de 28 august 2025 (Partea I, nr. 800Bis) și detaliază modul în care angajatorii trebuie să completeze formularul în noile condiții

Cine are obligația depunerii declarației 112 și cum se completează?

Declarația 112 trebuie depusă de:

  • angajatori, persoane juridice și fizice
  • instituții publice
  • alți plătitori de venituri prevăzuți de Codul fiscal

Declarația 112 trebuie completată conform Anexei nr. 6 (Partea I, nr. 800Bis),  care oferă instrucțiuni detaliate pentru fiecare secțiune a formularului.

Caracteristicile de editare, difuzare, utilizare și păstrare a formularului sunt stabilite în Anexa nr. 7 a aceluiași ordin.

Formularul completat trebuie transmis obligatoriu prin Spațiul Privat Virtual (SPV) până la data de 25 a lunii următoare pentru care se declară obligațiile.

Adina S.
Adina S.
În lumina inspirației, descopăr mereu idei noi, dând proiectelor de marketing o notă de inovație și creativitate. Îmi amintesc întotdeauna că „a defini înseamnă a limita”, iar astfel las fiecare idee să strălucească în voie. În călătoria mea în marketing, îmi propun să aduc firescul și bunătatea în fiecare inițiativă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Zile libere legale 2026

Resurse Umane
Un nou an înseamnă nu doar planuri și obiective, ci și întrebarea firească: De câte zile libere legale ne vom bucura în 2026? Aceste...
două persoane discutând despre cumulul de funcții și gestionarea contractelor de muncă multiple în reges online și despre câte contracte de muncă poate avea un salariat

Cumulul de funcții: Legislație și gestionarea contractelor de muncă multiple în Reges Online

Legislație
A avea mai multe contracte de muncă este o practică tot mai întâlnită. Mulți salariați aleg să combine un loc de muncă principal cu...