Începând din 1 ianuarie 2024, în România se va institui facturarea electronică obligatorie pentru toți operatorii economici, inclusiv persoanele impozabile stabilite în România, conform legii nr. 296/2023.
Această obligație se aplică în cazul tuturor tranzacțiilor de tip business-to-business (B2B) și business-to-government (B2G) care au loc în România, în contextul prestării sau livrării de bunuri și servicii.
În perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, termenul-limită pentru transmiterea facturilor în cadrul sistemului RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii. Cu toate acestea, termenul nu poate depăși 5 zile lucrătoare de la data-limită stabilită pentru emiterea facturii conform articolului 319 alineatul (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.
După 1 iulie 2024, termenul de 5 zile devine irelevant întrucât posibilitatea emiterii facturilor „pe hârtie” sau „în format PDF” este eliminată. Mai exact, chiar dacă ai creat un document în sistemul tău informatic și l-ai expediat către client, acest document nu mai este considerat o factură.
Sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor
- Între 5.000 lei și 10.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari conform legii
- Între 2.500 lei și 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii conform legii
- Între 1.000 lei și 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice
RO e-Factura aduce beneficii semnificative atât pentru sectorul public, cât și pentru cel privat:
- Elimină vulnerabilitățile vechiului sistem de facturare pe hârtie
- Contribuie semnificativ la combaterea fraudei TVA la nivel național și în UE
- Este integrat în sistemele altor state membre UE
- Datele colectate susțin analize predictive detaliate ale economiei, identificarea asimetriilor și implementarea unor politici fiscale adecvate pentru dezvoltarea mediului de afaceri
- Oferă date în timp real, simplificând colectarea și susținând necesitatea investițiilor în România
- Contribuie la evoluția mecanismului de verificare documentară ANAF pentru conformare și prevenție
- Permite participarea în achizițiile publice pentru orice entitate din Uniunea Europeană
- Oferă o imagine în timp real a execuției bugetare și a tranzacțiilor B2B
- Asigură eficiență, predictibilitate și transparență în utilizarea fondurilor publice
De la începutul anului 2024, toți clienții aplicației iFlow vor primi facturile prin sistemul de facturare electronică – e-Factura. Timpul de transmitere a facturilor se reduce, și astfel procesul de livrare – primire a acestora devine mai eficient.