5 Întrebări pe care angajatorul ar trebuie să și le pună referitoare la Coronavirus

În ianuarie 2020, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a clasificat apariția unei noi boli provocate de un coronavirus, în provincia Hubei din China, drept situație de urgență de sănătate publică. Coronavirusul s-a răspândit rapid la nivel global în peste 100 de țări și a îmbolnăvit peste 100.000 de persoane, cauzând peste 4000 de decese. Guvernele au închis granițe, au anulat zboruri și impun carantina. Pe lângă efectele devastatoare asupra populației, economia începe să aibă de suferit. 

Această epidemie ridică un semnal de alarmă pentru toate companiile, care trebuie să-și regândească strategiile, politicile și procedurile necesare pentru protejarea angajaților, clienților și a serviciilor oferite în această perioadă. Am pregătit o listă cu întrebările esențiale la care angajatorii ar trebui să răspundă pentru a se asigura că au făcut tot ce le-a stat în putință în lupta cu răspândirea coronavirusului. 

1. Cum se răspândește COVID-19 (coronavirus) și cum îți poți proteja angajații de expunere la locul de muncă?

Când o persoană infectată cu COVID-19 tușește sau expiră, ea eliberează picături infectate. Cele mai multe dintre acestea ajung pe suprafețele și obiectele din apropiere, cum ar fi birourile, mesele sau telefoanele. Oamenii se pot infecta cu COVID-19 în urma atingerii suprafețelor sau a obiectelor contaminate și prin atingerea ulterioară a ochilor, nasului sau gurii. Dacă se află la maximum un metru depărtare de o persoană infectată cu COVID-19, se pot infecta inspirând picături eliberate prin tuse sau expiraţie. Cu alte cuvinte, COVID-19 se răspândește în mod similar cu gripa. 

Organizația Mondială a Sănătății recomandă următoarele măsuri de prevenție:

  • Asigurarea unor locuri de muncă curate și igienice:
  • Suprafețele (birourile, mesele) și obiectele (de exemplu: telefoanele, tastaturile) trebuie șterse cu dezinfectant (pe bază de alcool sau clor) în mod regulat
  • Încurajează spălarea mâinilor în mod regulat și riguros, de către angajați, colaboratori și clienți:
  • Amplasează dozatoare cu dezinfectant de mâini în locuri vizibile la locul de muncă, la toate intrările și asigură umplerea lor în mod regulat
  • Utilizarea șervețelelor de hârtie pentru uscarea mâinilor
  • Asigură accesul personalului, colaboratorilor și clienților la locuri unde se pot spăla pe mâini cu apă și săpun
  • Încurajează angajații să rămână acasă de la cele mai mici simptome de viroză respiratorie/răceală sau dacă au febră. Ridică restricțile privind concedile medicale, din cauza acestora, este posibil ca angajații să evite să își ia concediu medical chiar și atunci când este nevoie, ceea ce crește riscul de expunere a angajaților la virusuri. 
  • Permite angajaților să plece de acasă dacă au simptome de gripă, viroză în timpul serviciului
  • Educă angajații referitor la igiena respirației:
  • În cazul strănutului este recomandat să folosească un șervețel de hârtie care mai apoi va fi aruncat la gunoi, iar angajatul își va spăla mâinile sau strănutul în cot/umăr

De asemenea, este important să se evite salutul tradițional, strângerea de mână, în această perioadă. 

2. În ce condiții ar trebui să le spui angajaților să rămână acasă și să interzici vizitele în companie?