Web Analytics

5 Întrebări pe care angajatorul ar trebui să și le pună referitoare la Coronavirus

În ianuarie 2020, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a clasificat apariția unei noi boli provocate de un coronavirus, în provincia Hubei din China, drept situație de urgență de sănătate publică. Coronavirusul s-a răspândit rapid la nivel global în peste 100 de țări și a îmbolnăvit peste 100.000 de persoane, cauzând peste 4000 de decese. Guvernele au închis granițe, au anulat zboruri și impun carantina. Pe lângă efectele devastatoare asupra populației, economia începe să aibă de suferit. 

Această epidemie ridică un semnal de alarmă pentru toate companiile, care trebuie să-și regândească strategiile, politicile și procedurile necesare pentru protejarea angajaților, clienților și a serviciilor oferite în această perioadă. Am pregătit o listă cu întrebările esențiale la care angajatorii ar trebui să răspundă pentru a se asigura că au făcut tot ce le-a stat în putință în lupta cu răspândirea coronavirusului. 

1. Cum se răspândește COVID-19 (coronavirus) și cum îți poți proteja angajații de expunere la locul de muncă?

Când o persoană infectată cu COVID-19 tușește sau expiră, ea eliberează picături infectate. Cele mai multe dintre acestea ajung pe suprafețele și obiectele din apropiere, cum ar fi birourile, mesele sau telefoanele. Oamenii se pot infecta cu COVID-19 în urma atingerii suprafețelor sau a obiectelor contaminate și prin atingerea ulterioară a ochilor, nasului sau gurii. Dacă se află la maximum un metru depărtare de o persoană infectată cu COVID-19, se pot infecta inspirând picături eliberate prin tuse sau expiraţie. Cu alte cuvinte, COVID-19 se răspândește în mod similar cu gripa. 

Organizația Mondială a Sănătății recomandă următoarele măsuri de prevenție:

  • Asigurarea unor locuri de muncă curate și igienice:
  • Suprafețele (birourile, mesele) și obiectele (de exemplu: telefoanele, tastaturile) trebuie șterse cu dezinfectant (pe bază de alcool sau clor) în mod regulat
  • Încurajează spălarea mâinilor în mod regulat și riguros, de către angajați, colaboratori și clienți:
  • Amplasează dozatoare cu dezinfectant de mâini în locuri vizibile la locul de muncă, la toate intrările și asigură umplerea lor în mod regulat
  • Utilizarea șervețelelor de hârtie pentru uscarea mâinilor
  • Asigură accesul personalului, colaboratorilor și clienților la locuri unde se pot spăla pe mâini cu apă și săpun
  • Încurajează angajații să rămână acasă de la cele mai mici simptome de viroză respiratorie/răceală sau dacă au febră. Ridică restricțile privind concedile medicale, din cauza acestora, este posibil ca angajații să evite să își ia concediu medical chiar și atunci când este nevoie, ceea ce crește riscul de expunere a angajaților la virusuri. 
  • Permite angajaților să plece de acasă dacă au simptome de gripă, viroză în timpul serviciului
  • Educă angajații referitor la igiena respirației:
  • În cazul strănutului este recomandat să folosească un șervețel de hârtie care mai apoi va fi aruncat la gunoi, iar angajatul își va spăla mâinile sau strănutul în cot/umăr

De asemenea, este important să se evite salutul tradițional, strângerea de mână, în această perioadă. 

2. În ce condiții ar trebui să le spui angajaților să rămână acasă și să interzici vizitele în companie?

În primul rând, angajații trebuie să rămână acasă la cele mai mici simptome de boală, așa cum am precizat și în rândurile de mai sus. Majoritatea angajaților ignoră primele simptome de boală și insistă să vină la lucru chiar și în aceste condiții, ceea ce crește riscul infectării colegilor de muncă. Având în vedere amenințarea pe care o prezintă pandemia de coronavirus, managerii nu ar trebui să stea pe gânduri în a-i trimite sau nu pe angajații bolnavi acasă. 

Este recomandat ca în această perioadă să se evite primirea persoanelor din afara companiei și să se anuleze întâlnirile și conferințele planificate. De asemenea, persoanele care vin din țări cu risc ridicat de COVID-19 trebuie să respecte perioada de carantină cu strictețe, pentru a evita îmbolnăvirea altor persoane. 

3. Le oferi angajaților toate condițiile pentru a putea munci de acasă?

În majoritatea domeniilor de activitate este necesară prezența fizică a angajaților la locul de muncă, pe de altă parte, ar trebui încurajată munca de acasă pe cât de mult posibil. De exemplu, întâlnirile de afaceri pot fi ținute online printr-o simplă videoconferință. 

Permite angajaților să-și ia acasă calculatoarele și alte lucruri necesare pentru a-și putea realiza sarcinile de muncă în continuare. Folosește aplicații de chat online, videoconferință și screen sharing și păstrează legătura cu echipa ta, online. 

Cu o bună organizare, munca de acasă poate fi la fel de productivă ca și munca de la birou. Aplicațiile de task-uri îți vor permite să urmărești munca zilnică a angajaților care lucrează de la domiciliu. În lipsa unei astfel de aplicații, poți cere angajaților să facă un raport zilnic referitor la ceea ce au muncit. 

4. Managerii companiei sunt pregătiți să gestioneze situațiile dificile?

Peste 50% dintre companiile chinezești și-au instruit managerii în privința COVID-19 și care sunt măsurile de prevenție necesare în cadrul firmei. Liderii de echipă trebuie să fie informați corect în privința coronavirusului și să știe ce măsuri de prevenție trebuie luate. Prin informare vor reuși să-și păstreze calmul ceea ce va ajuta ca și angajații să facă la fel. 

Pentru cetățenii români care doresc să fie informați despre coronavirus s-a înființat un TELVERDE – 0800800358. Acest număr de telefon ar trebui să fie afișat la vedere în toate companiile, astfel încât angajații să-l poată apela oricând. În cazul în care există suspiciuni de coronavirus la unul dintre angajați, se apelează în continuare numărul de urgențe 112, TELVERDE fiind o linie telefonică doar pentru informare.

5. Cum putem proteja angajații care lucrează pe teren?

Companiile din comerț, alimentație publică, producție, etc. nu au avantajul de a putea lucra de acasă sau de a închide firma pe o perioadă limitată de timp. Totuși, cum putem proteja angajații care merg la lucru și care lucrează pe teren? În primul rând, fiecare angajat trebuie să conștientizeze cât este de importantă igiena riguroasă. Gelurile de dezinfectat sau chiar alcoolul sanitar nu ar trebui să lipsească. Este recomandat ca de câte ori lucrăm cu banii, atingem obiecte, să dezinfectăm totul foarte bine. 

Este ideal ca în această perioadă companiile să plătească furnizorii prin transfer bancar pentru a limita expunerea angajaților atunci când lucrează cu banii. Și clienții pot utiliza cardul pentru a face diferite plăți. Limita de cel puțin 1 metru față de o persoană trebuie să devină o normalitate în această perioadă. 

Planificarea minuțioasă a tuturor proceselor de muncă în această perioadă și nu numai, este extrem de importantă și ar putea ajuta la protejarea angajaților, clienților și a afacerii. Este necesar să fie respectate toate normele stabilite de Organizația Mondială a Sănătății. Companiile au acum ocazia să-și testeze abilitățile și să afle care sunt punctele lor slabe și cum pot fi îmbunătățite pentru a proteja firma în condiții extreme. Nu este vorba doar de pandemia cu coronavirus, este posibil să înfruntăm multe altele, de aceea, trebuie să ne adaptăm rapid.

Abonează-te la Newsletter!

Dacă vrei să fii primul care află noutăți.

Articole Populare

1 COMENTARIU

  1. Buna ziua , am o întrebare , dacă am probleme de sănătate care îmi pune viața în pericol în caz de infectare cu coronavirus , ce obligații are angajatorul pentru a mă proteja ? Lucrez ca vânzător la un magazin de furaje pentru animale domestice și animale de companie . Mulțumesc .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img
Echipa editorială iFlow
Echipa editorială iFlow
Echipa noastră îți aduce informații de ultimă oră despre tendințele și inovațiile în domeniul resurselor umane, ajutându-te să fii mereu la pas cu evoluțiile din industrie.