Documente necesare angajatorilor și angajaților pentru perioada pandemiei de coronavirus – disponibile în iFlow

Datorită situației create de COVID-19 (coronavirus) apar diferite modificări legislative și ordonanțe militare care impun companiilor să se adapteze la noile reglementări. Blogul iFlow îți oferă informații de actualitate referitoare la toate aceste schimbări și aplicația iFlow este actualizată în funcție de acestea. Află din rândurile de mai jos ce schimbări au intrat în vigoare și cum vine iFlow în sprijinul tău. 

Ordonanța militară nr. 2 din 21 martie 2020

Ce schimbări aduce această ordonanță pentru mediul de afaceri românesc?

  • Se suspendă activitatea cabinetelor de medicină dentară( prin excepție, sunt permise intervențiile stomatologice de urgență)
  • Se suspendă activitatea centrelor comerciale (mall-urile), cu excepția magazinelor care comercializează produse alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de cuățenie
  • Circulația în afara locuinței/gospodăriei se efectuează numai cu respectarea măsurilor generale de prevenire COVID-19 și evitarea oricărui grup de persoane(grup de persoane înseamnă orice alăturare a unui număr mai mare de 3 persoane care nu locuiesc împreună)
  • În intervalul orar 22:00-06:00, circulația este permisă doar pentru mers la servici, pentru cumpărături, pentru urgențe medicale, pentru însoțirea copilului, persoanelor vârstnice sau bolnave și pentru deplasări scurte, în apropierea locuinței. 
  • Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, angajații trebuie să prezinte legitimația de serviciu – eliberată de angajator, disponibilă în aplicația iFlow, completată automat
  • O alternativă la legitamația de serviciu poate fi o declarație pe propria răspundere completată manual, aceasta trebuie să cuprindă: numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura

Șomajul tehnic este una dintre soluțiile la care multe companii au apelat în această perioadă. Află mai multe detalii referitor la acest subiect din articolul de pe blogul iFlow și descarcă gratuit decizia pentru șomajul tehnic.   

Telemunca – legislație și documente

Cea mai sigură măsură de prevenție pentru coronavirus este izolarea. Din acest motiv, multe companii au apelat la telemuncă, mai exact munca de la domiciliul salariatului. Nu este suficient ca administratorul să-și dea aprobarea pentru ca angajații să poată munci de acasă, este necesar să fie aduse și mici modificări la contractul individual de muncă. Din punctul meu de vedere, în aceste vremuri ar trebui să simplificăm procesele și să felicităm antreprenorii care iau astfel de decizii, nu să-i împovărăm cu și mai multă hârțogăreală. 

În iFlow găsești declarația privind telemunca provizorie, completată automat. Fiecare angajat are acces la aceste documente și le poate tipări fără a mai fi nevoie să te contacteze pe tine sau pe personalul de la HR. De asemenea, poți descărca modelul de decizie pentru munca de la domiciliu pe blogul iFlow. 

Șomajul tehnic

Datorită faptului că multe companii au fost închise în urma ordonanței militare, altele s-au închis din cauza lipsei de activitate, angajatorii au decis să apeleze la șomajul tehnic. În acest caz există două variante:

  1. Reducerea temporară a programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului de lucru. Înainte de a lua această decizie este necesară consultarea în prealabil a sindicatului reprezenttiv de la nivelul unității sau a reprezentanților salariaților. În acest caz, reducerea programului de lucru poate avea semnificația unei zile de concediu fără plată săptămânal, așadar, întreruperea contractului de muncă o dată pe săptămână.