Inflația, teoria simplificată

Inflația este un subiect des întâlnit și dezbătut în mass media. Atunci când inflația crește, toți locuitorii unei țări vor avea de suferit din punct de vedere economico-financiar. Dar ce este de fapt inflația și care sunt efectele ei asupra companiilor din România? În acest articol prezentăm tot ceea ce trebuie să știi despre acest subiect.

Ce este inflația?

Pe scurt, e creșterea în timp a prețurilor, bunurilor și serviciilor, în paralel cu scăderea valorii banilor și puterea de cumpărare a populației. Valoarea banilor este influențată de raportul dintre cantitatea de bani disponibilă în circulație și totalitatea bunurilor și serviciilor pe care le putem cumpăra cu aceștia. Atunci când în economia unei țări nivelul de productivitate rămâne același, dar se introduc mai mulți bani în piață, se cumpără aceleași produse dar cu mai mulți bani. Astfel, cu suma de 100 lei cumperi mai puține produse sau servicii decât în perioada anterioară inflației.

Cauzele inflației

  1. Lipsa produselor pe piață este o cauză importantă a inflației. Acest fenomen generează:

Inflația prin cerere este caracterizată printr-o creștere excesivă a cererii pe care o anumită industrie nu poate să o satisfacă. Care sunt consecințele inflației prin cerere? Evident, creșterea prețurilor pe produs.

Inflația-prin-Cerere-iFlow

Inflația prin costuri apare atunci când resursele importante din punct de vedere economic, cum ar fi energia electrică sau petrolul, se scumpesc. În astfel de situații apare un deficit de resurse care duce la creșterea prețurilor pentru a putea acoperi costurile ridicate ale agenților economici.

  1. Scăderea valorii banilor este o altă cauză importantă a inflației. Când acest lucru se întâmplă avem de-a face cu: