Fie că ești angajator cu experiență și vechime sau la început de drum, trebuie să ai un Regulament Intern în compania ta. În acest articol găsești informații cu privire la întocmirea și utilizarea unui regulament intern, model gratuit al acestui document și reglementări legale.
Cum se întocmește un regulament intern?
Întocmirea acestui document este reglementată în Codul Muncii. Acesta prevede condițiile de întocmire, cu cine trebuie să se consulte angajatorul, care sunt categoriile de dispoziții obligatorii care trebuie menționate în document, dar și informațiile despre înștiințarea salariaților cu privire la regulamentul intern.
Modul de informare a salariatului cu privire la conținutul regulamentului intern este stabilit prin contractul de muncă. Mai mult decât atât, înainte de a aduce modificări acestui regulament, angajatorul trebuie să supună discuțiilor cu salariații a modificărilor care urmează să fie efectuate.
Cine întocmește regulamentul intern?
Acest document este întocmit de către angajator, dar nu înainte de a discuta cu sindicatul angajaților.
În cazul în care ești la început de drum, pentru a fi sigur că respecți toate regulile și prevederile legale în vigoare poți apela la o firmă care oferă asistență specializată în redactarea regulamentelor interne.
Ce trebuie să conțină regulamentul intern?
- Reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității
- Reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității
- Drepturile și obligațiile atât ale angajatorului, cât și ale angajaților
- Procedura pentru soluționarea reclamațiilor sau a cererilor individuale ale salariaților
- Reguli privind disciplina muncii în unitate
- Lista abaterilor disciplinare și a sancțiunilor aplicabile
- Reguli privind procedura disciplinară
- Modalități de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice
- Criterii și proceduri de evaluare profesională a salariaților
Rolul regulamentului intern pentru angajați
Acordarea mai multor drepturi pentru salariați este prevăzută de Codul Muncii, aici intervine Regulamentul intern care precizează condițiile necesare pentru ca angajații să beneficieze de aceste drepturi.
Câteva exemple:
- Condițiile prin care salariatul beneficiază de pauza de masă și durata acesteia
- Modul în care se pot executa recuperări pentru timpul suplimentar lucrat
- Modul în care poți beneficia de diferite zile de concediu pentru evenimente familiale
Rolul regulamentului intern pentru companie
Acest document permite companiei să stabilească un set de reguli interne, la nivel de companie alături de contractul colectiv și contractul individual de muncă.
Câteva exemple:
- Stabilirea anumitor clauze de confidențialitate
- Se stabilesc sancțiunile și regulile privind disciplina salariatului la locul de muncă
Cum se poate modifica un regulament intern?
Modificarea acestui document nu se realizează imediat, există niște pași pe care trebuie să îi urmezi pentru a te asigura că respectă prevederile legale.
- Identificarea situațiilor de risc cărora sunt supuși angajații
- Stabilirea unei strategii de prevenție realistă și clară realizată prin consultarea cu furnizorii de servicii pentru sănătatea și securitatea în muncă
- Elaborarea “Evaluării riscurilor” și “Planul de prevenire și protecție”
- Consultarea cu sindicatul sau reprezentanții salariaților
- Redactarea noilor proceduri în cadrul regulamentului intern
- Înștiințarea și instruirea angajaților
Concluzie
Așa cum spuneam mai sus, regulamentul intern, este documentul care îi oferă angajatorului oportunitatea de a stabili și aplica reguli interne, specifice companiei acestuia. Acest document trebuie să se încadreze în prevederile legale și trebuie comunicat angajaților.
Descarcă modelul gratuit de mai jos și adaptează-l în funcție de nevoile companiei tale. Pentru mai multe documente gratuite, consultă blog-ul nostru.