România trece prin cea mai grea perioadă referitoare la forța de muncă disponibilă, retenția angajaților este tot mai dificil de realizat. Românii decid să părăsească țara în număr din ce în ce mai mare, lăsând în urmă companii fără forța de muncă necesară.
Motivele?
Sunt multe, unele țin de statul român sau de noi ca nație, pe când altele țin de agenții economici și felul în care și-au prețuit, sau nu, angajații până în acest moment.
Un număr mare de administratori de companii, de-a lungul anilor, nu au pus accent pe procesul de retenție a angajaților. Au ignorat cerințele acestora fiind convinși că în momentul în care va pleca un angajat, cel puțin doi angajați noi vor dori să vină pe acel post.
În acest moment, dacă un angajat pleacă este foarte posibil să nu mai vină altul. Pe lângă acest lucru, este de zece ori mai scump să cauți oameni noi decât să-i păstrezi pe cei pe care îi ai deja.
Așadar, am decis să scriu un articol despre cum ai putea să câștigi loialitatea angajaților. Ține cont că vorbesc din postura unui angajat din generația Y (1981-1995). Acestă generație este majoritară în ocuparea locurilor de muncă la acest moment. Îi înțeleg destul de bine și pe cei din generația Z (1996-2012), care știu foarte bine ce vor și cum să obțină acele lucruri.
Persoanele din compania ta sunt cele mai de preț resurse
Când o să începi să realizezi că angajații tăi sunt cele mai de preț resurse ale companiei tale, o să câștigi încrederea acestora și o să crești valoarea afacerii tale. Investește în angajați! Nivelul acestora este și nivelul companiei pe care o reprezintă.
„Să formezi o echipă este doar începutul, să rămâi împreună este progresul, să lucrezi împreună este succesul!” – Henry David Thoreau
Un motiv major pentru care foarte mulți români decid să părăsească țara este lipsa de apreciere la locul de muncă. Nu văd oportunități de promovare în cadrul companiei. Nepotismul este încă la putere când vine vorba de promovări sau chiar și de angajări. Investește în retenția angajaților, dacă nu ști cum poți face asta apelează la firme specializate în resurse umane.
Abordarea este una greșită, promovările fără merit nu vor aduce valoare companiei. O persoană promovată dar fără experiență sau fără interes în dobândirea acesteia nu va aduce profit dar este foarte probabil să aducă pierderi.
Un bun manager va fi atent la persoanele cu potențial din companie și le va oferi ocazia de a-și depăși limitele job-ului actual.
„Nu mi-e teamă de o armată de lei condusă de o oaie. Mi-e teamă de o armată de oi condusă de un leu!” – Alexandru Macedon
Competitivitatea face parte din ADN-ul uman, poți folosi acest lucru în avantajul tău, oferă ocazia angajaților să lupte pentru avansarea în companie. Acest lucru îi va motiva să se implice la capacitate maximă și în final câștigătorul postului va fi mulțumit că a ajuns acolo prin forțele sale. Iar tu, în calitate de administrator, vei câștiga sprijinul și încrederea unui angajat valoros pentru afacerea ta.
Îți place ce ai citit până în acest moment? Urmărește-ne pe Facebook pentru a rămâne la curent cu cele mai populare articole de pe blogul iFlow.
Lucrurile mici care fac diferența
Pentru ca un angajat să se simtă apreciat, nu are nevoie de lucruri mărețe. Un e-mail, un telefon sau pur și simplu un bilețel, prin care să-ți exprimi aprecierea față de munca depusă de acesta, este suficient. De asemenea, exprimarea aprecierii în fața colegilor de muncă, oferă angajatului încredere în el și în munca efectuată.
O altă metodă de a-ți manifesta recunoștința pentru munca depusă de salariații tăi este prin investiția pe care o faci pentru confortul lor. Dacă lucrați într-un birou, investește în mobilierul folosit și asigură-te că oferi condiții optime pentru opt ore de muncă. Aceste mici detalii te vor ajuta să excelezi la capitolul retenția angajaților.
Compania ta activează în domeniul transporturilor? Asigură-te că angajații tăi au mașini funcționale care nu le creează probleme în timpul curselor.
De asemenea, poți oferi diferite beneficii: tichete de masă, abonamente la sala de fitness, abonamente private de sănătate, cafea și fructe proaspete la birou, zi liberă pentru aniversare, cursuri de perfecționare, etc.
Ai la dispoziție multe alte beneficii din care poți alege ceva potrivit. Angajații din noile generații sunt foarte atrași de aceste pachete și de un spațiu de lucru deschis, cu o atmosferă relaxată.
Noua generație de angajați își dorește mai mult decât un salariu bun, multiplele beneficii (ca cele prezentate mai sus) devin foarte importante. Oferă angajaților pachete atractive și vei primi în schimb loialitatea acestora și oportunitatea de a recomanda compania și altor oameni, ca pe un loc bun de muncă.
Pune accent pe fericirea angajaților tăi
Au apărut tot mai multe studii care demonstrează faptul că angajații fericiți cresc productivitatea companiei cu un procent destul de mare. În special în domeniul vânzărilor, este foarte important ca reprezentanții din acest domeniu să aibă o atitudine optimistă și să fie într-o dispoziție bună. La fel ca alte stări, fericirea este contagioasă, vânzările vor fi mai de succes cu o persoană care este contagios de fericită. Este aproape imposibil să spui NU unei astfel de persoane.
„Nu pune clienții pe primul loc. Pune-ți angajații pe primul loc. Dacă ai grijă de angajați, aceștia vor avea grijă de clienți!” – Richard Branson
Studiile din ultimii ani au demonstrat că un factor important în retenția angajaților este felul în care agenții economici sunt atenți la lucrurile care contează cu adevărat pentru angajații lor. Chiar și în România, salariul nu mai este primul factor pe care îl iau în considerare angajații atunci când aplică pentru un loc de muncă.
Un aspect mult mai important decât partea financiară este echilibrul dobândit între viața profesională și viața personală.
Salariații apreciază timpul liber oferit de către companii, pentru evenimentele familiale. De exemplu: evenimentele la care trebuie să fie prezenți pentru copiii lor.
Tot mai multe companii de succes și-au îndreptat atenția spre lucrurile care îi fac fericiți pe angajații lor. Aceste companii au devenit de succes tocmai din cauză că au fost atente la nevoile angajaților și le-au acoperit atunci când acest lucru a fost posibil. Pe de altă parte, au crescut retenția angajaților cu peste 40%.
Părerea ta contează!
Ce părere ai referitor la procesul de retenție a angajaților din România? Scrie-mi un comentariu, fie din postura de angajat, fie din postura de angajator. Ce lucruri crezi că ar trebui schimbate? Ai jobul ideal? Ce anume te face să consideri un loc de muncă ideal pentru tine?
Mi-ar plăcea să primesc răspunsuri la această chestiune, să ne formăm o idee despre cum anume s-ar putea schimba lucrurile în țara noastră.
Dacă nu ești mulțumit de jobul actual sau pur și simplu îți dorești o schimbare, îți recomand să verifici job-urile disponibile pe motoarele de căutare locuri de muncă. Nu se știe ce oportunitate vei găsi și cum ți se va schimba viitorul.
Felicitari pentru articol ! Intradevar, respectul, fericirea, sa ti se spuna ,,multumesc” , cat si beneficiile cu fructe, sala fitnes, ar fi idealul.
Oare exista?? Poate ca da, la companiile mari.
O zi frumoasa,
Mulțumesc pentru apreciere. Există și la companiile mici, ar fi bine să se schimbe lucrurile la cât mai multe companii românești.
O zi frumoasă!
Retenție???
Pe bune?
Grea limba română….
Conform DEX, aceasta este semnificația cuvântului: RETÉNȚIE, retenții, s. f. 1. Oprire, reținere.
Nu observ greșeala, poate mă ajutați 🙂
O zi frumoasă vă doresc!
Bun articolul. Cred ca alaturi de un salariu cat mai apropiat de nevoile angajatului sunt imporatante si respectul, aprecierea, flexibilitatea atunci cand angajatul are o problema de rezolvat. Beneficiile gen fructe, cafea si sala de fitness au o importanta mai mica.
Multumesc de apreciere. Asa este, ai dreptate! Beneficiile sunt doar un plus adus pe langa celelalte lucruri enumerate de tine, care ar trebui sa existe deja in companii intr-un mod natural.