Web Analytics

Obligațiile angajatorului privind acordarea tichetelor de masă

Acest articol are scopul de a răspunde celor mai frecvente întrebări sau nelămuriri privind acordarea tichetelor de masă angajaților, și obligațiile angajatorilor referitor la acestea.

Este angajatorul obligat să ofere tichete de masă angajaților?

Acordarea tichetelor de masă nu este o obligație, ci o opțiune a angajatorului.

Câte tichete primește un angajat pe lună, dacă lucrează cu program parțial, de exemplu 6 ore pe zi?

Numărul de tichete de masă cuvenite angajaților cu timp parțial se calculează la fel ca în cazul celor cu timp întreg. 

Exemplu: În cursul unei luni cu 20 de zile lucrătoare sunt 2 angajați care lucrează luna întreagă. Unul are program de 8 ore iar celălalt de 4. Deoarece numărul de tichete de masă nu se determină proporțional cu timpul lucrat, astfel ambii vor primi câte 20 de tichete de masă.

Baza legală: Codul Muncii, art 106.

Salariatul încadrat cu contract de muncă cu timp parțial se bucură de drepturile salariaților cu normă întreagă, în condițiile prevăzute de lege și de contractele colective de muncă aplicabile.

Există zile în care nu se acordă tichete de masă?

Angajații sunt recompensați cu tichete de masă pentru fiecare zi lucrată. Astfel, din numărul de zile lucrătoare se scad zilele de concediu medical, concediu de odihnă, zilele libere plătite, zilele libere în cazul unor evenimente deosebite în familie, delegațiile sau detașările în afara localității în care au locul permanent de muncă, sau absentărilor. 

Exemplu: Într-o lună sunt 22 de zile lucrătoare, iar un angajat își ia 3 zile de concediu medical și 2 zile de concediu de odihnă, acesta va primi la finalul lunii 17 tichete, calculate astfel – 22-3-2= 17.

Baza legală: art. 10 din Normele metodologice la Legea 165/2018.

În cazul tichetelor de masă, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează distribuirea/ transferul valorii nominale a tichetelor de masă, după caz. În sensul prezentelor norme nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariații:

a) efectuează concediul de odihnă, potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariaților din administrația publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitățile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, și respectiv, potrivit contractelor colective de muncă;

b) beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Ordonanței Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale și a altor drepturi ale funcționarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare și alte drepturi ale funcționarilor publici, precum și creșterile salariale care se acordă funcționarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările ulterioare, precum și de zile festive și de sărbătoare legale sau de alte zile libere acordate conform Hotărârii Guvernului nr. 250/1992, republicată, cu modificările ulterioare, și, respectiv, contractelor colective de muncă;

c) potrivit dispozițiilor legale, sunt delegați sau detașați în afara localității în care își au locul permanent de muncă și primesc indemnizație de delegare sau de detașare;

d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenți de la locul de muncă ori se află în alte situații stabilite de angajator împreună cu organizațiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanții salariaților.

Poate angajatorul să refuze acordarea tichetelor de masă unui angajat care nu are funcția de bază în cadrul companiei respective?

Da, acest lucru este posibil, deoarece angajatorul nu poate acorda tichete de masă decât angajaților cu funcția de bază în compania respectivă.

Baza legală: art. 10 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018

(4) În cazul salariaților angajați în baza unui contract individual de muncă cu timp parțial, precum și în cazul cumulului de funcții, biletele de valoare, cu excepția tichetelor cadou și tichetelor culturale, pot fi acordate numai de către angajatorii unde salariații în cauză își au funcția de bază, potrivit legii. În cazul în care nu se poate stabili funcția de bază, beneficiarul biletelor de valoare alege, în scris, angajatorul care îi va acorda biletele de valoare, având obligația de a transmite, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, și către ceilalți angajatori opțiunea realizată. În cazul tichetelor de masă, prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.

Cum se acordă tichete de masă în cazul angajaților cu program în schimburi, și timp de lucru mai mare de 8 ore? 

În situația în care un angajat are un asemenea program, numărul de tichete se calculează astfel- împărțind numărul de ore în care salariatul a fost la muncă la durata normală de 8 ore, fracțiile fiind considerate zi de prezență. Numărul care rezultă se plafonează la numărul de zile lucrătoare din lună, ceea ce înseamnă că acest angajat nu va beneficia de mai multe tichete de masă decât numărul total de zile lucrătoare din lună.

Baza legală: art. 10 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018

În cazul salariaților a căror durată zilnică a timpului de muncă este mai mare de 8 ore – în regim de tură, numărul de zile pentru care se acordă tichete de masă se determină prin împărțirea numărului de ore în care salariatul a fost prezent la lucru la durata normală a timpului de muncă de 8 ore. Fracțiile rezultate din calcul se consideră zi de prezență la lucru, cu condiția ca totalul zilelor rezultat să nu depășească numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se acordă tichetele.

acordarea tichetelor de masă

Da, există posibilitatea ca un angajator să stabilească criterii de selecție pentru angajații care pot primi tichete de masă. Pentru ca acest lucru să fie corect din punct de vedere legislativ, aceste criterii trebuie prevăzute în contractele colective de muncă sau în regulamentul intern. Astfel, decizia de a acorda tichete de masă nu se aplică automat asupra tuturor angajaților.

Baza legală: art. 7 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018

Angajatorii, împreună cu organizațiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanții salariaților, stabilesc prin contractele colective de muncă sau prin Regulamentul intern, după caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care să prevadă cel puțin următoarele:

a) numărul salariaților din unitate care pot primi bilete de valoare și valoarea nominală acordată, ținând seama de posibilitățile financiare proprii ale angajatorilor;

b) categoriile de salariați care primesc bilete de valoare;

c) criteriile de selecție privind stabilirea salariaților care primesc tichete de masă, ținând seama de prioritățile socioprofesionale și de alte elemente specifice activității;

d) stabilirea concretă a activităților, destinațiilor și evenimentelor care se încadrează în cheltuieli sociale, pentru care se vor acorda salariaților tichete cadou, tichete de creșă și culturale, după caz, și care vor face obiectul contractelor comerciale de prestări de servicii cu unitățile emitente;

e) documentația pe care trebuie să o prezinte salariatul angajatorului, în vederea acordării tichetelor de creșă.

*Aplicația de pontaj & HR iFlow automatizează procesele din departamentul de Resurse Umane, scurtând considerabil timpul alocat acestora. Aceasta permite inclusiv adăugarea valorii tichetelor de masă angajaților individual. La finalul lunii generează automat raportul cu numărul de tichete de masă care i se cuvin fiecărui angajat, în funcție de zilele lucrătoare, zilele de concediu sau sărbători legale.

Poate un angajat să primească tichete de creșă și de masă concomitent?

Da, este legal ca un angajat să beneficieze și de tichete de masă în timp ce primește tichete de masă.

Baza legală: art. 7 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018

Acordarea de către angajator a unei categorii de bilete de valoare nu exclude acordarea concomitentă, aceluiași salariat, și a altor categorii de bilete de valoare.

Poate un angajator să mai acorde tichete de masă dacă numărul de angajați ai companiei scade sub un anumit număr? 

Indiferent de numărul de salariați, angajatorul le poate acorda tichete de masă acestora. Nu este prevăzut în lege nici un plafon al numărului de salariați sub care nu se pot acorda tichete de masă.

Poate un angajator care operează un magazin alimentar să solicite angajaților să consume tichetele de masă în magazinul deținut?

Niciun angajator nu are dreptul să oblige angajații să utilizeze tichetele de masă în vreun fel. Poate exista o simplă propunere, însă acest lucru nu poate fi impus.

Impozitul pe tichetele de masă se reține de la angajat sau este datorat de către angajator?

Impozitul pe tichete de masă este reținut de la angajat, împreună cu impozitul pe venitul din salarii primit. După ce este reținut de la salariat, este plătit de către angajator, odată cu toate celelalte taxe salariale.

Are salariatul dreptul să primească tichete de masă dacă lucrează în weekend?

Situațiile în care angajații au program inegal sau în ture este frecventă, iar aceștia lucrează deseori și în weekend (sâmbătă și duminică). Angajatorul oferă un număr de tichete de masă corespunzător numărului de zile lucrătoare dintr-o lună, astfel că salariații pot beneficia de un tichet de masă pentru fiecare zi în care își desfășoară efectiv activitatea în firmă, indiferent dacă este weekend sau nu.

Abonează-te la Newsletter!

Dacă vrei să fii primul care află noutăți.

Articole Populare

5 COMENTARII

  1. Bună ziua! Bonurile de masa in format electronic,se acordă ca un venit suimentat pe lângă salariu !?, Până luna aceasta soțul meu nu a primit bunuri de masă, însă luna aceasta în loc de 3000ron salariu ,a primit doar 2400iar restul de 600ron îl primește sub forma de bonuri ,este corect ?

  2. Buna ziua! Aș vrea să știu dacă o persoană semnează contractul de muncă în data de 12 ale lunii beneficiază de bonuri de masă de pe 12 până la sfârșitul lunii sau trebuie neapărat să aibă luna întreagă?

  3. Daca angajata a fost angajata pe perioada determinata de 3 luni pana pe 31.05.2020 si a intrat in concediu prenatal legal pe 01.04.2020,revine cu cerere de reangajare sau contract nou?,

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img
Iulia S.
Iulia S.
Sunt o susținătoare a procesului de auto-învățare. Social media mă ajută să descopăr lucruri noi în fiecare zi. Activitatea mea de zi cu zi implică o comunicare eficientă cu persoanele din jurul meu, dar și punerea în practică a unor idei inovative de marketing.