Pontajul Angajaților 2021 – Legislație, obligații și sfaturi

Update: Ca noțiune, Telemunca nu este o noutate în România, dar în practică foarte puține companii au utilizat această formă de muncă până în acest moment. Însă acum, odată cu pandemia de coronavirus, telemunca a devenit o necesitate și este utilizată de majoritatea companiilor, pentru a-și continua activitatea în timp ce își protejează angajații.

Legea nr. 81/2018 “definește telemunca drept formă de organizare prin care salariatul își îndeplinește, în mod regulat și voluntar, atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă amenajat de angjator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor.”

Avantajele și dezavantajele care privesc telemunca

Există avantaje atât pentru angajator cât și pentru angajat, care sunt acestea:
Pentru angajator se reduc costurile administrative (chiria pentru spațiul unde are loc activitatea companiei, decontări de abonamente pentru angajați, etc.)
Avantajul pentru angajați este economisirea timpului pierdut cu deplasarea către locul de muncă. Iar pentru acei angajați care au copii, avantajul este faptul că își pot petrece mai mult timp cu aceștia.

Cât despre dezavantaje:
Dezavantajul angajatorului este reprezentat de faptul că nu se poate asigura de securitatea și sănătatea în muncă a angajaților, cel puțin nu în procent de 100%.
Dezavantajul angajaților este faptul că deși majoritatea muncesc de acasă, nu își pot organiza programul după bunul plac, aceștia trebuie să respecte prevederile din contractul semnat cu angajatorul.

Care sunt domeniile de activitate care pot beneficia de “Telemuncă”?

Nu există prevederi legislative care să interzică anumitor domenii să efectueze telemunca, însă, atât angajații cât și companiile pot beneficia de acest mod de a-și desfășura activitatea doar dacă o pot face de la distanță. De exemplu:
Cei din domeniile IT, Marketing și cele asemănătoare, își pot efectua activitatea de la distanță, însă angajații unei fabrici, sau vânzătorii din magazine nu își pot efectua activitatea de acasă și trebuie să se prezinte la locul de muncă.

Cum ținem evidența orelor de telemuncă prestate de angajați?