Programarea concediului de odihnă 2023

Concediul de odihnă (Co), reprezintă perioada în care angajatul dispune de timp liber, ce constituie minim 20 de zile lucrătoare într-un an calendaristic și este plătit pentru intervalul respectiv cu o normă salarială întreagă. Fiecare salariat are dreptul de a beneficia de concediul de odihnă, iar perioada acestuia este stabilită în contractul individual de muncă, cu respectarea tuturor legilor aplicabile. 

Odată cu finalizarea anului 2022, angajatorii au obligația de a stabili perioadele concediilor de odihnă a salariaților pentru anul 2023, nu mai târziu de luna decembrie a acestui an. 

Programarea poate fi făcută colectiv sau individual.  Dacă s-a optat pentru planificarea colectivă a concediului, atunci, ca rezultat a discuțiilor cu organizația sindicală sau a reprezentanților din partea salariaților, se va stabili o perioadă de minim 3 luni, în care, personalul dintr-o anumită categorie sau de pe un anumit post de muncă va putea beneficia de concediul de odihnă. În cazul în care, programarea concediului se face individual, intervalul de 3 luni de beneficiere a concediului de odihnă, se stabilește  aparte pentru fiecare angajat, în urma unei discuții cu acesta referitor la preferințele pe care le are. 

Pentru a beneficia de concediul de odihnă, salariatul trebuie să depună o cerere către conducerea firmei, cu 60 zile înainte de efectuarea acestuia. Dacă zilele de concediu nu corespund cu perioada determinată inițial, angajatorul are dreptul de a respinge cererea respectivă. Există cazuri de excepție, unde angajatorul nu face planificarea concediilor. În această situație, firma nu are dreptul să refuze cererea pentru concediul de odihnă, indiferent de perioada selectată de către angajat. 

Aspecte importante privind programarea concediilor

  1. Vor beneficia de minim 3 zile de concediu de odihnă suplimentar, angajații care:
  • Lucrează în condiții grele, periculoase sau vătămătoare
  • Nevăzătorii
  • Persoanele cu handicap
  • Tinerii cu vârsta sub 18 ani
  1. În cazul programării fracționate a concediului de odihnă, angajatul trebuie să efectueze cel puțin 10 zile lucrătoare de concediu neîntrerupt.
  1. Nu reprezintă concediu de odihnă, zilele în care un angajat a absentat din motive de urgență, iar timpul lipsit urmeză să fie recuperat. 
  1. Salariații vor beneficia de zile de concediu plătite, în cazul următoarelor evenimente speciale:
  • Căsătoria salariatului – 5 zile
  • Nașterea unui copil – 5 zile pentru mama și 10 zile dacă tatăl copilului a urmat un curs de puericultura
  • Căsătoria unui copil – 2 zile
  • Decesul soțului/soției, copilului, parintilor, socrilor – 3 zile
  • Decesul bunicilor, fraților, surorilor – 1 zi
  • Donarea de sânge – 1 zi
  • Schimbarea locului de muncă în cadrul aceleiași unități, cu mutarea domiciliului în altă localitate – 5 zile
  • Concediu fără plată pentru pregătirea și susținerea lucrării de diplomă în învățământul superior – 30 zile
  • Concediul de îngrijitor – 5 zile       

Toate evenimentele enumerate anterior, reprezintă zile de concediu reglementate prin lege și nu trebuie să afecteze zilele de concediu de odihnă. 

  1. Dacă, din motive justificate, angajatul nu a folosit toate zilele de concediu de odihnă pentru anul 2022, acestea se vor transfera pentru prima jumătate a anului 2023. În cazul încetării contractului de muncă, zilele rămase vor fi compensate prin bani.
  1. Cu ocazia sărbătorilor religioase legale, angajații beneficiază de 15 zile libere într-un an calendaristic. Dacă salariatul are altă religie decât cea ortodoxă, el va primi încă 6 zile libere suplimentare.

Planificarea concediilor în iFlow

Organizațiile pot planifica concediile numai cu câteva click-uri, în aplicația iFlow. Fiind permanent actualizată conform noilor prevederi legislative, softul de pontaj conține informațiii depre tipurile de concedii și perioadele acestora. Tot ce mai rămâne de făcut este atribuirea concediului specific, angajatului ce urmează să beneficieze de acesta. Dacă un anumit tip de concediu nu este găsit în lista predefinită, administratorul îl poate introduce manual, din setările contului. 


La fel de ușoară este și efectuarea raportului concediilor, deoarece el se generează direct în aplicație pentru toată organizația sau separat pe echipe. Însă asta nu e tot! Cu scopul de a simplifica și mai mult procesul de programare a concediilor, am adăugat butonul planificare automată. Despre acesta și alte modificări utile implementate în softul iFlow, citește articolul aici!

Abonează-te la Newsletter!

Dacă vrei să fii primul care află noutăți.